آخرین مطالب اخبار

مقالات (21)

1-پایه هاى اسلام قال الباقر علیه السلام: «بنى الاسلام على خمسة اشیاء، على الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه.» ؛  امام باقر علیه السلام فرمود: اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت .(فروع کافى، ج 4 ص 62، ح 1)2-یکی از فلسفه‌های روزه قال الصادق علیه السلام: «انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر.»امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب کرده…
بررسي ديدگاه ابن‌عربي در مسئله جبر و اختيارمحمد عيسي جعفریچکیدهجبر و اختيار همواره از مسائل مهم و بحث‌انگيز عقيدتي مسلمانان است که به لحاظ تاريخي، ريشه‌هاي آن را در قرآن و سنت مي‌توان يافت. اين مسئله در همان نيمه اول قرن اول هجري به عنوان يک دغدغة فکري مهم خود را نشان داد. بعدها با گسترش علم کلام، رويکردهاي متفاوتي در اين مسئله پيدا شد. اين مسئله در عرفان نيز مورد توجه بوده است؛ اما…
يكى از مصيبت هاى بزرگ براى علماى اماميه بلكه براى اسلام و عالم علم اين كه منتحلين به دين اسلام به تحريف كتب اكابر علماء دست يازيده ‏اند و برخى از كتابها را به كلى مثله كرده‏ اند. اين سيرت سيئه بعد از پيدايش چاپ خيلى ريشه دوانيده است و در چاپخانه‏ ها رسم شده ‏است. يكى از اين كتب تحريف شده كشكول شيخ بهايى به چاپ مصر است كه كسانى او را ديده ‏باشند…
عرفان و مؤلّفه‌هاي آنآية‌الله جوادی آملی (گروه اخلاق پژوهشکده علوم وحيانی معارج) محقّق: مصطفی خلیلیدرآمدهر علمي داراي اصول، موضوعات، غايات و روش‌هايي است که از يکديگر با يک يا چندی از آنها متمايز مي‌گردند. علم عرفان نیز چنين است و عرفان حقيقي بر اصولي استوار است که اين علم را از ساير علوم جدا مي‌سازد.درباره اينکه عامل امتياز و تعيين کننده هر علم چیست، اجماعي در ميان علما وجود ندارد. برخي تمايز را در موضوع…
آیا نظر محقق دوانی، همان نظر عرفاست؟نوشته: استاد حسن معلمی چکیده: محقق دوانی «موجود بودن» به معنای «تحقّق عینی داشتن» را منحصر در ذات حضرت حق تعالی و ماسوای الله را منسوب به حق می‌دانند و با این حساب مجعول در نظر ایشان ماهیّت است.ملاصدرا مبناء و بنای ایشان را مورد نقد قرار داده است ولی به نظر می‌رسد نظریّه محقّق دوانی با نظریّه نهایی ملاصدرا در باب توحید حق یکی است و مطالب محقّق…
آيا ماه رمضان هميشه سى روز است؟ نوشته استاد علامه حسن زاده آملی يكى از نظريات شيخ صدوق مربوط به تعداد روزهاى ماه رمضان است. ايشان در كتاب من لا يحضره الفقيه بعد از نقل رواياتى مى فرمايد: لذا شهر مبارك رمضان براى هميشه سى روز است. در حالى كه روايات ديگرى هم داريم، از خاصه و در جوامع روايى عامه كه بعضى از صحابه پيغمبر فرمودند: ما در زمان رسول الله، ماههاى 29 روزى…
گزينش بندگان خاص براى رهايى از تشتّت و بهره‌مندى از فيض‌هاى ويژهواژه اجتبا از باب افتعال و از ريشه «ج ب ى» است. لغويان، جبى را به‌معناى جمع كردن (گردآورى) دانسته‌اند;[1] بدين سبب حوض را كه محلّ گردآورى آب است، جابيه، و خراج را كه از اطراف و اكناف گردآورى مى‌شود، مَجْبى ناميده‌اند.[2] از آن‌جا كه باب افتعال بر قصد و اختيار دلالت مى‌كند مى‌توان اجتبا را به‌معناى اختيار كردن شىء براى گردآورى و رهايى…
تشبيه (مانند كردن خدا به مخلوقات) تشبيه مصدر باب تفعيل از ريشه «ش‌ـ‌ب‌ـ‌ه» در لغت مانند كردن چيزى به چيزى[1] و در اصطلاحِ علم بيان مانند كردن چيزى به چيزى در صفتى[2] و در اصطلاحِ متكلمان مانند كردن خداوند به خلق و بيشتر به انسان است.[3] به فرقه‌اى از مسلمانان كه با تمسك به ظواهر برخى از نصوص خدا را در اوصاف به انسان مانند كرده‌اند مشبّهه يا مجسّمه گويند.[4] تجسيم گرچه معمولا در كنار…